به مناسبت هفته مبارزه با اعتیاد و آسیبهای اجتماعی
به مناسبت هفته مبارزه با اعتیاد و آسیبهای اجتماعی
شیوه نامه کانون یاریگران زرندگی
برنامه کانون یاریگران زندگی ، به عنوان یکی از برنامه های ذیل کلان برنامه « یاریگران زندگی» با هدف ظرفیت سازی برای جلب مشارکت همسالان در پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتارهای پرخطر ، طراحی و تدوین شده است.
در این برنامه ، کوشش بر این است با تشکیل و شبکه سازی همیاری های دانش آموزان و ذینفعان مدرسه و محله ، همچنین با توانمندسازی ایشان در زمینه پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتارهای پرخطر ، زمینه ای فراهم شود که دانش آموزان ، به همراه والدین ، مدرسه و ذینفعان محلی ، تمامی فرایند شناسایی رفتارهای پرخطر دانش آموزان تا تدوین راهکارهای پیشگیرانه ، طراحی ، حمایت جویی ، اجرا و مستندسازی پروژه های کوچک مدرسه ای را خود برنامه ریزی و مدیریت نمایند.
برهمین اساس ، در راستای اجرای فعالیت"کانون یاریگران زندگی" ، این دستورالعمل ، با توجه به درس های آموخته شده ، همچنین با رعایت و ملاحظه مقتضیات و شرایط خاص مدارس در دوره کرونا ، طراحی و اجرا می گردد.
در این دستورالعمل ، چارچوب اجرای برنامه و برخی از تغییرات آن ، شرح داده شده است.
مرحله ظرفیت سازی ، اولین مرحله از فرایند فنی و اجرایی « کانون یاریگران زندگی» است که خود شامل
سه بخش آموزش ، تشکیل کانون ، هویت بخشی و شبکه سازی کانون ها است.
بخش آموزش های ظرفیت سازی «کانون یاریگران زندگی» ، به این شرح اجرا می شود:
تشکیل کانون در دو بخش صورت می گیرد.
اقدامات این بخش ، عبارتند از :
منظور از فعالیت های رشد مدار ، آن دسته از فعالیت هایی هستند که از طریق آموزش و فرهنگ سازی ،
موجب رشد مهارت های خودمراقبتی در بین دانش آموزان ، والدین ، کارکنان و نیز سطح مدرسه می شود.
اقدامات مربوط به فرایند ترویج ، به این شرح است :
مشاوره همتایان ، از طریق همتایان و همسالان آموزش دیده طرح « همیار مشاور » و مطابق دستورالعمل آن ، صورت می گیرد.
این بخش از برنامه ، نقطه ثقل آن است. در این بخش ، کانون های یاریگران زندگی ، تمامی فرایند شناسایی
مخاطرات مدرسه تا تعیین راهکار ، طراحی پروژه ، حمایت جویی و اجرای آن را ، به اجرا می گذارند.
در قالب این بخش ، اقدامات زیر صورت می گیرد.
در قالب این بخش ، اقدامات زیر صورت می گیرد.
در قالب این بخش ، اقدامات زیر صورت می گیرد.
در قالب این بخش ، اقدامات زیر صورت می گیرد.
در قالب این بخش ، اقدامات زیر صورت می گیرد.
ترویج |
هویت بخشی و شبکه سازی |
ظرفیت سازی |
اجرا و مستندسازی
|
پروژه نویسی
|
|
|
|
|
|
|
زمان بندی بخش دستاوردهای جامعه محور کانون یاریگران زندگی در مدارس کشور
|
|
ظرفیت سازی |
فعالیت های رشد مدار
|
شامل فرایند کامل نقشه برداری اجتماعی ، طراحی پروژه های ابتکاری کوچک ، حمایت جویی ، اجرا و مستندسازی پروژه ها |
مشاوره همتایان |
شبکه کانون یاریگران زندگی در مدارس کشور |
راهنمای اجرای برنامه « کانون یاریگران زندگی در مدارس کشور » |
دستاوردهای جامعه محور کانون یاریگران زندگی در مدارس کشور
|
|
زمان بندی بخش تشکیل و شبکه سازی کانون های یاریگران زندگی در مدارس
|
جذب کمک
|
|
|
|
حمایت جویی
|
طراحی راهکار
|
مساله شناسی
|
آموزش |
با توجه به بازخوردهای دریافتی از اجرای فاز نخست برنامه « کانون یاریگران زندگی» ، بدینوسیله اصلاحات و تغییرات دستورالعمل شماره مورخ به این شرح ، اعلام می گردد.
« کانون یاریگران زندگی »، در چهار سطح مدرسه، منطقه، استان و کشور فعالیت مینماید.
نظارت و ارزشابی اجرای «کانون یاریگران زندگی» ، شامل محورهای زیر خواهد بود:
این اقدام ، از طریق (1) مستندسازی فرایند اجرا (2) گزارش وضعیت در سامانه «کانون یاریگران زندگی»
(3) اعلام وضعیت در ربات «کانون یاریگران زندگی» ، صورت می گیرد.
ارسال کلیپ های مومو برای دانش آموزان با هدف آزار و اذیت دانش آموزان
والدین در این خصوص دقت بیشتری داشته باشند و تهدیدات ارسال کنندگان کلیپهای مومو را جدی نگیرند و استرس و اضطراب به فرزندان خود منتقل نکنند.
👈رسیدگی به ارسال پیامها و کلیپهای موسوم به مومو به صورت ویژه در دستور کار پلیس فتا قرار گرفته و بزودی افراد داخلی که هدفشان اذیت و آزار دانش آموزان بوده است، گرفتار قانون میشوند.
🔸والدین در صورت برخورد فرزندان با محتوای مومو با آنها صحبت کرده و نگرانی آنها را کاهش دهند چراکه والدین درک بهتری نسبت به تهدیدات فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دارند.
🔷در روزهای اخیر دوباره شاهد مطرح شدن چالش مومو در سطح برخی استان های کشور بوده ایم و برخی کاربران که بیشتر آنها دانش آموز بوده اند پیام هایی حاوی محتوا و تصاویر مومو دریافت کرده اند؛ دریافت پیامها و کلیپهای چالش مومو بیشتر از طریق اپلیکیشن واتس آپ صورت گرفته است.
🔺مومو یک اکانت واتس آپ است که در ابتدا کاربر یک لینک تماس از سوی مومو دریافت و پس از شروع به گفت وگو از سوی حساب کاربری مومو فرد به رفتارهای خطرناک دعوت می شود.
🔷برخی کاربران واتس آپ از حساب های کاربری با شماره ایرانی و بعضا خارجی پیام هایی را به زبان فارسی دریافت کرده بودند که از آنها خواسته شده بود در چالش مومو شرکت کنند؛ بررسی های گسترده پلیس فتا نشان داد عمده این پیام ها با انگیزه ایجاد مزاحمت ارسال شده است.
🔸متاسفانه برخی خانوادهها در پی ارسال پیامها و کلیپهای چالش مومو برای فرزندانشان به جای راهکارهای فنی و صحبت کردن با آنها نگرانی بیشتری به فرزندان خود منتقل کرده و باعث ایجاد اضطراب در فرزندانشان شدهاند.
🔺موج جدید مزاحمت های موسوم به مومو ناشی از افزایش حضور دانش آموزان در بستر اینترنت است پلیس فتا پیش تر در خصوص خطرات احتمالی استفاده مدارس از واتس آپ هشدار داده بود ولی متاسفانه همچنان شاهدیم که کلاس های مجازی به جای برنامه شاد در واتس آپ تشکیل می شود و والدین مجبور هستند اینترنت بدون محدودیت را در بستر یک پیام رسان خارجی در اختیار فرزند خود قرار دهند و همین موضوع زمینه این گونه مشکلات را فراهم کرده است.
به هیچ وجه دانش آموزان را به استفاده از پیام رسان های خارجی برای آموزش مجازی هدایت نکنند و مراقبت های لازم را انجام دهند و در صورتی که به هر دلیل نیاز به استفاده از بستری دیگر غیر از برنامه شاد بود از پیام رسان های داخلی استفاده کنند.
🔷مراقبت از داده های خصوصی و عدم افشای اطلاعات در شبکه های اجتماعی و آموزش استفاده صحیح از فضای مجازی راهکار اصلی پیشگیری از این مشکلات می باشد امیدواریم آموزش و پرورش و والدین گرامی با ارائه آموزش های لازم به دانشآموزان از بروز اینگونه مشکلات پیشگیری کنند.
هموطنان هرگونه مشکل و موارد مشکوک در فضای مجازی را با سایت پلیس فتا به نشانی cyberpolice.ir یا شماره تماس 096380 در میان بگذارند. #کانال آموزش های مردمی پلیس