کانون یاریگران زندگی

آموزش و پرورش ناحیه 4 شیراز

کانون یاریگران زندگی

آموزش و پرورش ناحیه 4 شیراز

  • ۰
  • ۰

شیوه نامه کانون یاریگران زرندگی 

 

  • مقدمه :

برنامه کانون یاریگران زندگی ، به عنوان یکی از برنامه های ذیل کلان برنامه « یاریگران زندگی» با هدف ظرفیت سازی برای جلب مشارکت همسالان در پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتارهای پرخطر ، طراحی و تدوین شده است.

در این برنامه ، کوشش بر این است با تشکیل و شبکه سازی همیاری های دانش آموزان و ذینفعان مدرسه و محله ، همچنین با توانمندسازی ایشان در زمینه پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتارهای پرخطر ، زمینه ای فراهم شود که دانش آموزان ، به همراه والدین ، مدرسه و ذینفعان محلی ، تمامی فرایند شناسایی رفتارهای پرخطر دانش آموزان تا تدوین راهکارهای پیشگیرانه ، طراحی ، حمایت جویی ، اجرا و مستندسازی پروژه های کوچک مدرسه ای را خود برنامه ریزی و مدیریت نمایند.

برهمین اساس ،  در راستای اجرای فعالیت"کانون یاریگران زندگی" ، این دستورالعمل ، با توجه به درس های آموخته شده ، همچنین با رعایت و ملاحظه مقتضیات و شرایط خاص مدارس در دوره کرونا ، طراحی و اجرا می گردد.
در این دستورالعمل ، چارچوب اجرای برنامه و برخی از تغییرات آن ، شرح داده شده است.

  • بخش اول : چارچوب

 

  1. اهداف اختصاصی «کانون یاریگران زندگی» در سال تحصیلی 1400-1399
  1. ارتقاء کیفیت برنامه « کانون یاریگران زندگی»
  2. هویت بخشی و شبکه سازی  « کانون یاریگران زندگی»
  3. حمایت جویی ، اجرا و مستندسازی پروژه های کوچک « کانون یاریگران زندگی»
  1. سیاست های اجرایی «کانون یاریگران زندگی » در سال تحصیلی 1400-1399
  1. توجه به خانواده به عنوان ظرفیت ارزشمند برای تشکیل « کانون یاریگران زندگی»
  2. بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی و بویژه شبکه «شاد» در تشکیل « کانون یاریگران زندگی»
  3. متناسب سازی اجرای برنامه با مقتضیات و شرایط بهداشتی مدیریت بیماری کرونا

 

  • بخش دوم : فرایند

 

  1. مرحله شماره یک : ظرفیت سازی :

مرحله ظرفیت سازی ، اولین مرحله از فرایند فنی و اجرایی « کانون یاریگران زندگی» است که خود شامل
سه بخش آموزش ، تشکیل کانون ، هویت بخشی و شبکه سازی کانون ها است.

  1. آموزش

بخش آموزش های ظرفیت سازی «کانون یاریگران زندگی» ، به این شرح اجرا می شود:

  • آموزش مجریان و تسهیلگران :این آموزش ها ، از طریق مدرسان آموزش دیده
     همچنین با استفاده از راهنمای فنی «کانون یاریگران زندگی» ، انجام می شود.
  • توانمندسازی دانش آموزان :توانمندسازی دانش آموزان ، از طریق تسهیلگران و مربیان آموزش دیده هر مدرسه صورت می گیرد. این آموزش ها برای اعضاء هیات مرکزی « کانون » و نیز اعضاء آن صورت می گیرد.
  • توانمندسازی والدین و کارکنان :این آموزش ها ، از طریق تسهیلگران و مربیان آموزش دیده ،
    برای اعضاء هیات مرکزی « کانون » و نیز اعضاء آن صورت می گیرد.
  1. تشکیل کانون

تشکیل کانون در دو بخش صورت می گیرد.

  • (الف) دعوت دوباره از اعضاء هیات مرکزی کانون های تشکیل شده
  • (ب) تشکیل کانون های جدید
  1. هویت بخشی و شبکه سازی

اقدامات این بخش ، عبارتند از :

  1. هویت بخشی : اقدامات مربوط به این بخش عبارتند از : تهیه اقلام تبلیغی و هویتی مربوط به پوشش اعضاء کانون یاریگران زندگی ( شامل کلاه و حمایل ) ، کارت عضویت ، ثبت مشخصات در سامانه اختصاصی
    « کانون یاریگران زندگی» و نیز ربات « کانون یاریگران زندگی»
  2. شبکه سازی : اقدامات مربوط به این بخش ، عبارتند از : راه اندازی وب سایت اختصاصی کانون در هر منطقه و نیز راه اندازی کانال « کانون یاریگران زندگی » هر مدرسه . علاوه بر این با عضویت در ربات « کانون یاریگران زندگی» ، زیرساخت تعامل و شبکه یکپارچه « کانون یاریگران زندگی» ، فراهم می شود.
  1. مرحله شماره دو : فعالیت های رشد مدار :

منظور از فعالیت های رشد مدار ، آن دسته از فعالیت هایی هستند که از طریق آموزش و فرهنگ سازی ،
موجب رشد مهارت های خودمراقبتی در بین دانش آموزان ، والدین ، کارکنان و نیز سطح مدرسه می شود.

  1. آموزش
  • آموزش دانش آموزان :این آموزش ها ، به این شرح ، انجام می شود. (1) در ادغام با دوره های توانمندسازی دانش آموزان در صورتی که مدرسه آن کانون ، تحت پوشش این آموزش ها باشد. (2) از طریق اعضاء آموزش دیده کانون و یا همتایان آموزش دیده در مدرسه (3) از طریق ربات « کانون یاریگران زندگی»
     در شبکه « شاد »
  • آموزش والدین و کارکنان : این آموزش ها ، به این شرح ، انجام می شود. (1) در ادغام با دوره های توانمندسازی والدین و کارکنان در صورتی که مدرسه آن کانون ، تحت پوشش این آموزش ها باشد.
    (2) از طریق اعضاء آموزش دیده کانون و یا همتایان آموزش دیده در مدرسه (3) از طریق ربات
     « کانون یاریگران زندگی»  در شبکه « شاد »
  • تبصره : سرفصل های آموزشی ، همان سرفصل های دوره های توانمندسازی رشد مدار است.
  1. ترویج

اقدامات مربوط به فرایند ترویج ، به این شرح است :

  1. توزیع بسته های محصولات فرهنگی و کمک آموزشی متمرکز  « کانون یاریگران زندگی»  در مدرسه
  2. تهیه و تولید بسته های فرهنگی توسط  « کانون یاریگران زندگی»  مدرسه
  3. برگزاری رویدادهای فرهنگی توسط « کانون یاریگران زندگی» در مدرسه

 

  1. مشاوره همتایان

مشاوره همتایان ، از طریق همتایان و همسالان آموزش دیده طرح « همیار مشاور » و مطابق دستورالعمل آن ، صورت می گیرد.

  1. مرحله شماره سه : فعالیت های جامعه محور :

این بخش از برنامه ، نقطه ثقل آن است. در این بخش ، کانون های یاریگران زندگی ، تمامی فرایند شناسایی
مخاطرات مدرسه تا تعیین راهکار ، طراحی پروژه ، حمایت جویی و اجرای آن را ، به اجرا می گذارند.

  1. تدوین نیمرخ چالش ها و فرصت های مدرسه

در قالب این بخش ، اقدامات زیر صورت می گیرد.

  1. برگزاری جلسات بحث گروهی درباره مخاطرات تهدید کننده دانش آموزان در مدرسه و محله
  2. تهیه پیش نویس فهرست مخاطرات
  3. ترسیم مخاطرات بر روی یک برگه کاغذ A4 یا A3 به نام « درخت مشکلات / آسیب ها »
  1. تدوین نیمرخ راهکارها و ایده ها

در قالب این بخش ، اقدامات زیر صورت می گیرد.

  1. برگزاری جلسات بحث گروهی درباره راهکارهای محافظت از خود و دانش آموزان در سطح مدرسه
  2. تهیه پیش نویس فهرست راهکارها
  3. ترسیم راهکارها بر روی یک برگه کاغذ A4 یا A3 به نام « درخت راهکار »
  1. طراحی پروژه کوچک (مهم)

در قالب این بخش ، اقدامات زیر صورت می گیرد.

  1. برگزاری جلسات بحث گروهی درباره بهترین راهکارهای پیشگیرانه برای مدرسه
  2. تهیه پیش نویس مختصر از ویژگی های 5 پروژه کوچک انتخابی کانون
  3. جمع بندی نهایی و انتخاب 1 و حداکثر دو پروژه کوچک مدرسه ای / محلی برای اجرا
  1. حمایت جویی پروژه کوچک

در قالب این بخش ، اقدامات زیر صورت می گیرد.

  1. برگزاری جلسه مشورتی اعضاء کانون ، مسئولان مدرسه و انجمن اولیاء و مربیان
  2. شناسایی منابع کمک و حمایت از پروژه کوچک کانون ، در سطح محله
  3. تهیه نامه درخواست حمایت به نهادهای محلی و پیگیری برای جذب آن
  1. اجرا و مستندسازی پروژه کوچک

در قالب این بخش ، اقدامات زیر صورت می گیرد.

  1. اجرای پروژه کوچک ، بصورت میدانی و مجازی
  2. مستندسازی و تهیه گزارش از پروژه کوچک
  3. برگزاری یک جشن کوچک مدرسه ای برای اختتامیه آن پروژه کوچک

 

ترویج

هویت بخشی و شبکه سازی

ظرفیت سازی

اجرا و مستندسازی

 

پروژه نویسی

 

 

  • برگزاری کارگاه آموزشی برای تسهیلگران
  • برگزاری کارگاه آموزشی برای اعضاء و ذینفعان

 

  • آموزش مهارت های خودمراقبتی برای
     دانش آموزان ،
  • آموزش مهارت های فرزندپروری برای والدین
  • آموزش مهارت های پیشگیری برای کارکنان

 

 

 

  • ترسیم درخت مشکل
  • تدوین نقشه خطرپذیری مدرسه

 

 

 

  • حداقل
     5 پروژه برای
     هر راهکار
  • انتخاب یک پروژه کوچک ابتکاری برگزیده

 

 

 

  • اجرای
    پروژهای یاریگران و مستند سازی به ازای هر آموزشگاه

 

 

 

 

  • زمان : آذر 1399 تا خرداد 1400
  • ترسیم وضع موجود ( درخت مشکلات ، درخت دارایی ها ، درخت راهکار )
  • طراحی 1 پروژه کوچک برگزیده ( از بین حداقل 5 پروژه کوچک طراحی شده در هر کانون )
  • اجرای پروژه کوچک هر کانون
  • مستندسازی و انتشار دفترچه درس آموخته ها
  • برگزاری رویداد فرهنگی پایانی

 

 

 

 

زمان بندی بخش دستاوردهای جامعه محور کانون یاریگران زندگی در مدارس کشور

 

 

  • مطابق دستورالعمل طرح همیار مشاور

 

 

 

ظرفیت سازی

فعالیت های رشد مدار

 

شامل فرایند کامل نقشه برداری اجتماعی ، طراحی پروژه های ابتکاری کوچک ، حمایت جویی ، اجرا و مستندسازی پروژه ها

مشاوره همتایان

شبکه کانون یاریگران زندگی در مدارس کشور

راهنمای اجرای برنامه « کانون یاریگران زندگی در مدارس کشور »

دستاوردهای جامعه محور کانون یاریگران زندگی در مدارس کشور

 

 

 

 

  • زمان : مهر تا بهمن 1399
  • تشکیل ارکان کانون در سطح استان و منطقه
  • اجرای طرح یاریگران زندگی در 60 درصد مدارس (ابتدایی متوسطه )
  • آغاز بخش جذب اعضاء برای کانون
  • برگزاری کارگاه های آموزشی برای رابطین مدارس
  • برگزاری کارگاه های آموزشی برای اعضاء و ذینفعان
  • انجام اقدامات مربوط به هویت بخشی و شبکه سازی کانون
  • آغاز بخش ترویجی کانون ( توزیع آلبوم های نمایشگاهی ، مقدمات مربوط به برگزاری جشن دستاوردهای کانون ها )

 

 

زمان بندی بخش تشکیل و شبکه سازی کانون های یاریگران زندگی در مدارس

 

 

  • شناسایی ذینفعان محلی
  • نامه به ذینفعان محلی و معرفی پروژه کوچک ابتکاری به ایشان

جذب کمک

 

 

  • تدوین جدول
     ایده ها
  • ترسیم درخت راهکار

 

 

 

  • برگزاری نمایشگاه دستاوردها
  • تولید و توزیع محصولات فرهنگی ، آموزشی و کمک آموزشی
  • برگزاری جشن دستاوردهای کانون ها

 

 

  • تهیه کارت عضویت
  • تهیه حمایل برای اعضاء
  • عضویت در ربات برنامه در شبکه «شاد»
  • تشکیل بانک اطلاعات
  • راه اندازی وب سایت استانی کانون

 

حمایت جویی

 

طراحی راهکار

 

مساله شناسی

 

آموزش

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
  • بخش پنجم : توضیحات

 

با توجه به بازخوردهای دریافتی از اجرای فاز نخست برنامه « کانون یاریگران زندگی» ، بدینوسیله اصلاحات و تغییرات دستورالعمل شماره    مورخ    به این شرح ، اعلام می گردد.

  • ارکان :

« کانون یاریگران زندگی »، در چهار سطح مدرسه، منطقه، استان و کشور فعالیت می‌نماید.

  • ترکیب « کانون یاریگران زندگی » که زیر نظر مدیر مدرسه ، تشکیل می گردد ، شامل اعضاء ذیل می‌باشد که عبارتند از: مدیر مدرسه، 4 عضو از تشکل‌‌های رسمی مدرسه، 1 نفر (از نماینده همیاران پیشگیری، سفیران سلامت و همیاران مشاور، رئیس شورای دانش‌آموزی)، 1 نفر نماینده معلمان و 1 نفر نماینده والدین دانش آموزان به انتخاب انجمن اولیاء و مربیان مدرسه  ، 1 نفر مربی / مشاور
  • هویت :
  • اعضاء کانون در رویداد‌های عمومی از کلاه و حمایل زرد رنگ  با نوشته آبی و حاشیه باریک قرمز رنگ استفاده می‌کنند.
  • سطح بندی وظایف :
  • در این بخش ، عبارت « رصد و مداخله » به « رصد و مشاوره همتایان » ، تغییر می کند.
  • بخش ششم  : نظارت و ارزشیابی

 

نظارت و ارزشابی اجرای «کانون یاریگران زندگی» ، شامل محورهای زیر خواهد بود:

  1. پایش و کنترل پروژه :

این اقدام ، از طریق (1) مستندسازی فرایند اجرا (2) گزارش وضعیت در سامانه «کانون یاریگران زندگی»
(3) اعلام وضعیت  در ربات «کانون یاریگران زندگی» ، صورت می گیرد.

 

 

  • ۹۹/۰۸/۰۳
  • کانون یاریگران زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی